Dołącz do społeczności WSEiT.

Dołącz do społeczności WSEiT.

Program studiów

› Czas trwania studiów: 2 semestry

› Razem: 315 godzin; w tym wykłady 85 godzin i  230 godzin ćwiczeń

Podstawy pediatrii- 20 h

- podstawy neurologii dziecięcej – 5 h

- podstawy psychiatrii dziecięcej- 5 h

- psychologia rozwoju dziecka- 20 h

- ocena rozwoju dziecka-20 h

- metody psychomotoryczne -aha- 20 h

- terapia mowy- 20 h

- alternatywne sposoby porozumiewania się osób niepełnosprawnych-10h

- stymulacja mowy i jej usprawnianie poprzez narzędzia sztuki- 10 h

- autyzm- rozpoznanie i terapia- 10 h

- współczesne metody neurorozwojowe-  40 h

- integracja odruchów- inpp- 20h

- oligofrenopedagogika- 10h

- tyflopedagogika- 10h

- surdopedagogika- 10 h

- masaż shantala- 20 h

- metoda ruchu rozwijającego w. Sherborne- 20 h

- metoda montessori- 20 h

- metoda integracji sensorycznej- 20 h

- zagadnienia prawne- przepisy, ustawy- 5 h

Główne efekty kształcenia w zakresie:

Wiedzy

  • Potrafi scharakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu patologii ogólnej i zmiany patofizjologiczne odnoszące się do jednostek chorobowych wieku dziecięcego, niezbędne do prawidłowego planowania i realizacji procesu usprawniania
  • Potrafi scharakteryzować rozwój psychomotoryczny dziecka
  • Potrafi wymienić i opisać narzędzia diagnostyczne i metody oceny dziecka, stosowane dla potrzeb prowadzonego usprawniania
  • Rozumie i potrafi zinterpretować podstawowe reakcje dziecka na chorobę, uraz i niepełnosprawność
  • Posiada wiedzę na temat zjawisk istotnych dla różnego rodzaju niepełnosprawności oraz łagodzenia jej skutków
  • Potrafi wymienić, opisać i interpretować podstawowe pojęcia dotyczące niepełnosprawności ze szczególnym uwzględnieniem wieku dziecięcego
  • Potrafi dobierać metody pracy w zależności od jednostki chorobowej i stopnia niepełnosprawności dziecka
  • Rozumie mechanizmy działania określonych metod neurofizjologicznych oraz innych, stosowanych w procesie usprawniania dzieci z różnymi jednostkami chorobowymi
  • Rozumie wagę wpływu właściwej opieki i pielęgnacji na rozwój dziecka

Umiejętności

  • Umie samodzielnie zaplanować, a także częściowo przeprowadzić terapię dziecka z wykorzystaniem elementów metod neurofizjologicznych i innych metod stosowanych w rehabilitacji dzieci
  • Umie samodzielnie wykonać masaż dziecka z uwzględnieniem jego stopnia niepełnosprawności czy prezentowanej jednostki chorobowej
  • Potrafi poprowadzić zajęcia z zakresu metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • Potrafi poprowadzić zajęcia z zakresu pływania niemowląt
  • Potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu Metody Integracji Sensorycznej
  • Potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu Rehabilitacji Mowy
  • Potrafi przeprowadzić ocenę funkcjonalna dziecka, stosowanie do prezentowanej jednostki chorobowej i stopnia niepełnosprawności
  • Potrafi komunikować się z dzieckiem, uwzględniając jego poziom rozwoju czy stopień niepełnosprawności
  • Potrafi udzielić wsparcia niepełnosprawnemu dziecku i jego rodzinie

Kompetencji społecznych

  • Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w dziedzinie związanej bezpośrednio z rozpoznawaniem nieprawidłowości w rozwoju dziecka i prowadzeniem terapii
  • Potrafi prosić o konsultację i z uwagą wysłuchuje uwag specjalistów z dziedzin pokrewnych
  • Przyjmuje dobro dziecka i jego rodziców/opiekunów za wartość najwyższą
  • Przestrzega właściwych relacji z dzieckiem, jego rodzicami/opiekunami i innymi osobami z otoczenia dziecka
  • Okazuje zrozumienie dla problemów wynikających z niepełnosprawności/choroby dziecka
  • Okazuje tolerancję dla postaw i zachowań wynikających z odmiennych uwarunkowań społecznych i kulturowych
  • Przestrzega tajemnicy zawodowej, dotyczącej stanu pacjenta i przebiegu procesu terapeutycznego
  • Potrafi pracować w zespole terapeutycznym
  • Potrafi wziąć odpowiedzialność za podejmowane przez siebie decyzje